Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream 2 αλλάζει τα δεδομένα για τη Gazprom

tags :
Ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream 2 αλλάζει τα δεδομένα για τη Gazprom
Ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream 2 αλλάζει τα δεδομένα για τη Gazprom
Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια ενεργειακή εταιρεία που μοιάζει να είναι πιο μισητή και παρακολουθείται περισσότερο από τη Gazprom...
Ίσως μετά τη διαρροή της πλατφόρμας Deepwater Horizon, η BP πέτυχε παρόμοια επίπεδα δημόσιας εποπτείας.
Παρόλα αυτά, αντίθετα με τις περισσότερες τάσεις, το 2017 θα περάσει στην ιστορία ως ένα από τα επιτυχημένα χρόνια της Gazprom.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της, το μερίδιό της στην κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έφθασε το 40%.
Παρά τις φαινομενικά ασυμβίβαστες κυρώσεις των ΗΠΑ που στοχεύουν συγκεκριμένα στην ευρωπαϊκή προσπάθεια της Gazprom και τους βιαστικά διαμορφωμένους κανόνες της ΕΕ για το φυσικό αέριο, η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 έχει προχωρήσει όπως είχε προγραμματιστεί.
Εξάλλου, οι ευρωπαίοι εταίροι του προγράμματος (Shell, Engie, OMV, Uniper, Wintershall) έχουν καλύψει τις οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Η Gazprom αύξησε τις πωλήσεις φυσικού αερίου σε όλους σχεδόν τους αγοραστές στην Ευρώπη.
Οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου από τη Γερμανίας έφθασε σε ιστορικό υψηλό στα 53,4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm).
Η Τουρκία έλαβε δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm), 18% αύξηση.
Η Γαλλία 12,3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm), αύξηση 7%.
Ο συνδυασμός του κρύου καιρού, της χαμηλής τιμής και της συρρίκνωσης της εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου στην Ευρώπη οδήγησε τη Gazprom σε θεαματική αύξηση της παραγωγής - η ετήσια ανάπτυξη της ανερχόταν σε 52 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm)/έτος.
Παρά την τακτική εμφάνιση «ψεύτικων ειδήσεων» ότι η Gazprom ξεμένει από φυσικό αέριο, ο γίγαντας του φυσικού αερίου έχει σε αδράνεια παραγωγη πλεονασματικη παραγωγή 100-120 δισεκατομμύρια κυβικών μέτρων φυσικού αερίου (bcm)/έτος, κυρίως στη χερσόνησο Yamal.
Έτσι, τεχνικά, μπορεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο την παραγωγή της , αλλά το πραγματικό ερώτημα είναι εάν θα υπάρξει επαρκής ζήτηση για την ικανοποίησή της.
Ωστόσο δραματικές αυξήσεις στην κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι απίθανο να καταγραφούν μέχρι τη λειτουργία του αγωγού Nord Stream 2.
Οι επόμενοι χειμώνες μπορεί να μην είναι τόσο κρύοι όσο οι προηγούμενοι.
Οι τιμές του φυσικού αερίου που συνδέονται με το πετρέλαιο αρχίζουν να μειώνονται και η ζήτηση περιορίζεται από τις υπάρχουσες οδούς εφοδιασμού.
Ακόμα, μια φορά το όνειρο των αγωγών, τώρα του Nord Stream 2 ξεχωρίζει ολοένα και περισσότερο από το μελλοντικό αίτημα της Gazprom για περαιτέρω ευρωπαϊκή ενοποίηση. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμονοπωλιακή πολιτική αποσύρεται ουσιαστικά από την ημερήσια διάταξη της DG Comp, αφού η Gazprom συμφώνησε να μην αντιταχθεί στις διασυνοριακές πωλήσεις του μεταπωλούμενου ρωσικού φυσικού αερίου και να κάνει τις ρήτρες προορισμού πιο ευέλικτες.
Η νομική γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας της ΕΕ σχετικά με τη δυνατότητα εφαρμογής της τρίτης δέσμης μέτρων για το φυσικό αέριο για τον αγωγό Nord Stream 2, περιόρισαν τις μελλοντικές προσδοκίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εμποδίσουν το έργο.
Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου  Donald Tusk συνεχίζει να παροτρύνει τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν νέους κανόνες της ΕΕ για το φυσικό αέριο, οι οποίοι θα αφορούν ειδικά τους αγωγούς αερίου της θάλασσας που τροφοδοτούν την ΕΕ, ωστόσο η Γερμανία και η Γαλλία φαίνονται απρόθυμες να τους ακολουθήσουν.
Εάν η απαιτούμενη νομοθεσία δεν εκδοθεί πριν κατασκευαστεί ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream 2 (η κατασκευή του είναι ήδη σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019), η Γερμανία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τον αγωγό φυσικού αερίου ως εγχώριο ζήτημα, όπως και τον αγωγό Nord Stream 1, χωρίς την εποπτεία της ΕΕ.
Εκτός από τους λίγους ισχυρούς αντιπάλους της Gazprom στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η Πολωνία και η Λιθουανία, οι περισσότερες χώρες θα μπορούσαν να χαλαρώσουν τον ανταγωνισμό τους απέναντι στη Gazprom.
Η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου Διαιτησίας της Στοκχόλμης, ορίζει ότι η Ουκρανία διατηρεί συμβατική υποχρέωση αναλήψεως ή πληρωμής για αγορά τουλάχιστον 4 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου/έτος και η Gazprom θα πρέπει να την προμηθεύει με  τουλάχιστον 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm)/έτος.
Παρά την ιστορία της πολεμικής ρητορικής το 2017, όταν η Ουκρανία δεν έλαβε ρωσικό φυσικό αέριο από τη Gazprom (μόνο αντεστραμμένο ρωσικό φυσικό αέριο που μεταπωλήθηκε από χώρες της ΕΕ), η εθνική εταιρεία Naftogaz δήλωσε ότι επιθυμεί να αρχίσει να αγοράζει εκ νεόυ ρωσικού φυσικού αερίου μόλις το α' τρίμηνο του 2018.
Αυτό μπορεί να είναι λίγο υπερβολικά αισιόδοξο, δεδομένου ότι το δικαστήριο της Στοκχόλμης πρόκειται να διατυπώσει γνώμη για ένα άλλο θέμα, τη σύμβαση διαμετακόμισης Gazprom-Naftogaz, ωστόσο σήμερα κανείς δεν αμφιβάλλει ότι αυτό θα συμβεί μετά την ολοκλήρωση των δικαστικών συναλλαγών.
Το βασικό κίνητρο είναι αρκετά απλό.
Κατά μέσο όρο, η Ουκρανία πληρώνει μια πριμοδότηση 25-30 δολαρίων ανά MCm σε ευρωπαίους εμπόρους για ανανεωμένο ρωσικό φυσικό αέριο, περίπου 35-40 εκατ. δολάρια απώλειες κάθε μήνα.
Ενώ η μοίρα της Gazprom στην Ευρώπη βρίσκεται κυρίως στα γερμανικά χέρια, η πρόοδος της εταιρείας προς τα ανατολικά ήταν δραματική - συχνά τόσο γρήγορη που ήταν δύσκολο να ακολουθηθεί.
Όχι μόνο η κατασκευή του αγωγού Siberia-1 δυναμικής 38 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου/έτος, προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, αλλά και οι δύο πλευρές έχουν ήδη συμφωνήσει ότι θα ξεκινήσουν οι εξαγωγές στις 20 Δεκεμβρίου 2019.
Η δυτική διαδρομή που συνδέεται με την Κίνα, για τον αγωγό Siberia 2 λεπτομέρειες σχετικά με το μέλλον του θα πρέπει να αναμένονται το 2ο τρίμηνο του 2018, μετά τις προεδρικές εκλογές στη Ρωσία.
Στα σκαριά βρίσκεται ένας ακόμα αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Κίνα, ο αγωγός Sakhalin-Vladivostok-China με εκτιμώμενο όγκο παράδοσης 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου/έτος.
Η Gazprom και η κινεζική εθνική εταιρεία CNPC έχουν υπογράψει μια αρχική συμφωνία για το θέμα, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες για το αν η Gazprom θα είναι σε θέση να παράσχει τους απαιτούμενους όγκους φυσικού αερίου.
Το πρόβλημα είναι πριν από 10 χρόνια η κοινοπραξία Sakhalin-I - η μόνη που μέχρι τώρα ήταν σε θέση να παρέχει το φυσικό αέριο (περίπου ισοδύναμη με την κορυφαία παραγωγή του πεδίου Chayvo) - προσπάθησε να κατασκευάσει έναν αγωγό φυσικού αερίου ακολουθώντας μια παρόμοια διαδρομή.
Ωστόσο, η Gazprom άσκησε βέτο για το λόγο ότι έχει το αποκλειστικό της μονοπώλιο στις εξαγωγές φυσικού αερίου και δεν επιτρέπει σε άλλους παραγωγούς να πουλήσουν το φυσικό τους αέριο στο εξωτερικό.
Έτσι, για να πουλήσουν πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου στην Κίνα, η Gazprom θα χρειαζόταν τη συγκατάθεση της κοινοπραξίας υπό την ηγεσία της ExxonMobil, η οποία ίσως να μην είναι τόσο ενθουσιώδης για τις προοπτικές του ρωσικού γίγαντα του φυσικού αερίου.
Το Υπουργείο Ενέργειας πιέζει την κοινοπραξία Sakhalin-I για να βρει συναινετική συμφωνία με τη Gazprom, η οποία να αποκλείει τυχόν νομοθετικές αλλαγές, όμως θα είναι μια μακρά και σκληρή διαδικασία διαπραγματεύσεων.
Αλλά με το μονοπώλιο εξαγωγής φυσικού αερίου που επιβεβαιώθηκε από τις αρχές να παραμένει πλήρως στα χέρια της Gazprom, η σκέψη ότι το μεγάλο δεν είναι μια πιθανότητα, αλλά πρέπει.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης