Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Societe Generale: Γιατί να εκδώσει νέα ομόλογα η Ελλάδα; - Ο ESM δανείζει φθηνότερα – Προτιμότερο ένα «ελαφρύ» πρόγραμμα

Societe Generale: Γιατί να εκδώσει νέα ομόλογα η Ελλάδα; - Ο ESM δανείζει φθηνότερα – Προτιμότερο ένα «ελαφρύ» πρόγραμμα
Ένα (ελαφρύ) πρόγραμμα είναι πιθανότατα απαραίτητο για να επιτρέψει στις ελληνικές τράπεζες να διατηρήσουν την πρόσβασή τους στη χρηματοδότηση της ΕΚΤ
Το 2018 αναμένεται να αποδειχθεί έτος ορόσημο για την Ελλάδα, αναφέρει η Societe Generale.
Η τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί και τυπικά τη Δευτέρα (22/1), επιτρέποντας την εκταμίευση περισσότερων κεφαλαίων διάσωσης, ενώ το τρίτο οικονομικό πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με επιτυχία τον προσεχή Αύγουστο.
Επιπλέον, χάρη στη βελτίωση των οικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων, η Ελλάδα θα πρέπει να είναι σε θέση να εκδώσει νέο ομόλογο τις προσεχείς εβδομάδες. Όπως αναφέρει στη σημερινή ανάλυσή της υπό τον τίτλο "Greece light at the end of the tunnel?" (Φως στο τέλος του τούνελ για την Ελλάδα) που σας παρουσιάζει το www.bankingnews.gr, η έκδοση ομολόγου από την Ελλάδα μπορεί να θεωρηθεί ως σήμα για τις αγορές και τους οίκους αξιολόγησης, καθώς οι ανάγκες σε μετρητά κατά τα επόμενα τρία χρόνια θα είναι περιορισμένες.
Ωστόσο, ένα (ελαφρύ) οικονομικό πρόγραμμα (αν και σήμερα η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται αντίθετη) θα είναι πιθανότατα απαραίτητο για να επιτρέψει στις ελληνικές τράπεζες να διατηρήσουν την πρόσβασή τους στη χρηματοδότηση της ΕΚΤ.
Το πιο σημαντικό, εντούτοις, ζήτημα είναι ότι όσο το Eurogroup παραμένει απρόθυμο να προσφέρει σημαντική ελάφρυνση του χρέους στην Ελλάδα, η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους θα παραμείνει ένα μακροπρόθεσμο ανεπίλυτο ζήτημα.
 
Ευνοϊκή βραχυπρόθεσμη ροή ειδήσεων...

Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2017 σηματοδοτήθηκε από μια ακόμη περίοδο έντασης με το Eurogroup και το ΔΝΤ, η ροή των ειδήσεων από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα είναι ευνοϊκή:
• Πρόοδος στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM: η δεύτερη αξιολόγηση ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουνίου, επιτρέποντας την εκταμίευση 8,5 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή της ΕΚΤ, του ΔΝΤ και των ιδιωτών επενδυτών.
Η τρίτη αξιολόγηση έγινε γρήγορα και θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα.
Συνολικά, η Ελλάδα φαίνεται να τελειώνει με επιτυχία το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018, σε αντίθεση με τα προηγούμενα δύο προγράμματα.
• Ισχυρή οικονομική ανάκαμψη: μετά την αύξηση κατά 1,3% το 2017, η ελληνική οικονομία ενδέχεται να ξεπεράσει σε ρυθμό ανάπτυξης τη ζώνη του ευρώ φέτος, με αύξηση του ΑΕΠ της τάξεως του 2,4% (έναντι 2,1% της Ευρωζώνης).
Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά περισσότερο από 3 ποσοστιαίες μονάδες από τις αρχές του 2017, φθάνοντας στο 20,2% το τρίτο τρίμηνο (από το υψηλό 27,8% το 2014).
• Υπερβολική απόδοση των δημοσιονομικών στόχων: σε αυτό το πλαίσιο και χάρη στις φορολογικές μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν την τελευταία δεκαετία, η Ελλάδα πιθανότατα είχε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,4% του ΑΕΠ το 2017, σε σύγκριση με το στόχο του 1,75%.
Επιπλέον, χάρη στους ευνοϊκούς όρους επιτοκίων από τον ESM / EFSF, αφενός, και στην αύξηση της ανάπτυξης, αφετέρου, η δυναμική του ελληνικού χρέους δεν είναι πλέον αρνητική (επομένως το δημόσιο χρέος θα πρέπει να αρχίσει να συρρικνώνεται).
Τα πράγματα φαίνονται πιο θετικά όσον αφορά τα ταμειακά αποθέματα, αν και κυρίως βραχυπρόθεσμα.
Πράγματι, πρώτον, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει καμία μεγάλη αποπληρωμή του χρέους έως τα μέσα του 2019.
Επιπλέον, η Eurogroup μπορεί να αποφασίσει (όπως προτάθηκε πρόσφατα) να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον ένα μέρος του υπολοίπου του προγράμματος του ESM (40,2 δισ. ευρώ από τα 86 δισ. Ευρώ συνολικά) ως ένα αποθεματικό για την εξόφληση χρέους τα επόμενα χρόνια.
 
... αλλά το θέμα της βιωσιμότητας του χρέους δεν επιλύεται

Παρ 'όλα αυτά, η μεσοπρόθεσμη θεμελιώδης κατάσταση παραμένει προβληματική για την Ελλάδα.
Τα μέτρα βραχυπρόθεσμης ελάφρυνσης του χρέους εφαρμόστηκαν πρόσφατα από τον ESM, αλλά τα επόμενα μέτρα θα εφαρμοστούν μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Societe Generale, ακόμη και αν λάβουμε υπόψη όλα αυτά τα μέτρα, η ετήσια ανάγκη χρηματοδότησης (GFN) είναι απίθανο να μειωθεί για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ως εκ τούτου, η Societe Generale εξακολουθεί να αντιμετωπίζει το ελληνικό χρέος ως μη βιώσιμο.
Προκειμένου να επιτραπεί μια βιώσιμη επιστροφή στην αγορά, τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα πρέπει να υπερβαίνουν τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από τους διαμορφωτές πολιτικής της ζώνης του ευρώ.
Τα μέτρα που συνιστά το ΔΝΤ (η περίοδος χάριτος για τα τρία προγράμματα διάσωσης μέχρι το 2040, τα σταθερά επιτόκια με 1,5% μέχρι το 2040 και η παράταση των τριετών δανείων μέχρι το 2080) θα κάνουν τη διαφορά.
Οι συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μόλις ολοκληρωθεί η τρίτη αξιολόγησης, δηλαδή τον Φεβρουάριο, και οι αποφάσεις που θα ληφθούν για το τέλος του προγράμματος, μαζί με τις εαρινές συναντήσεις του ΔΝΤ (20-22 Απριλίου), θα αποδειχθούν σημαντική στιγμή στις διαπραγματεύσεις.
Κατά την άποψη της Societe Generale, είναι απίθανο να προσφερθεί στην Ελλάδα το είδος της ελάφρυνσης του χρέους που πρότεινε το ΔΝΤ, δεδομένης της έντονης απροθυμίας των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ.
Η πρόσφατη θετική ροή ειδήσεων το ενισχύει περαιτέρω αυτό, καθώς μειώνει την πίεση και τα κίνητρα ακόμη και για την ελληνική κυβέρνηση να διεκδικήσει μεγάλη ελάφρυνση του χρέους.

Ακόμα σε πρόγραμμα - αν και ένα ελαφρύ

Τα σημαντικά και τελικά μέτρα ελάφρυνσης του χρέους είναι ο καλύτερος τρόπος για να προβούν οι οίκοι αξιολόγησης σε ουσιαστική αναβάθμιση της Ελλάδας από την κατηγορία μη επενδύσιμων χωρών.
Όσο παραμένει η ελληνική αξιολόγηση κάτω του επενδυτικού βαθμού, οι ελληνικοί τίτλοι δεν θα πρέπει να είναι επιλέξιμοι ως collateral στις πράξεις αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ (ή QE), εκτός εάν η ΕΚΤ εφαρμόσει την εξαίρεση από αυτή την απαίτηση.
Μια τέτοια παρέκκλιση μπορεί να εφαρμοστεί μόλις μια χώρα που βρίσκεται σε πρόγραμμα οικονομικής βοήθειας, θεωρηθεί ότι πληροί αξιόπιστα τις απαιτήσεις που οδηγούν σε θετικό αποτέλεσμα μιας αξιολόγησης.
Ως εκ τούτου, προκειμένου να διατηρηθεί η πρόσβαση στη χρηματοδότηση της ΕΚΤ, η Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει σε ένα οικονομικό πρόγραμμα για τα επόμενα χρόνια (παρά την πρόσφατη αντίθεσή της στην ιδέα αυτή).
Αν όχι σε ένα πλήρες πρόγραμμα, σε μια προληπτική πιστωτική γραμμή.
Αυτό θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να επιδιώξει περιορισμένη επιστροφή στην αγορά, διατηρώντας παράλληλα την «ελαφρά» παρακολούθηση.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς η προοπτική η ελληνική κυβέρνηση να διατηρήσει το στόχο της να μην ζητήσει μια τέτοια προληπτική πιστωτική γραμμή.
Ωστόσο, αυτό θα έθετε αδικαιολόγητες και περιττές πιέσεις στις τοπικές τράπεζες και θα μπορούσε τελικά να αποδειχθεί αντιπαραγωγική προσθέτοντας πίεση στο σύστημα, εκτός εάν η ΕΕ / ΕΚΤ βρει έναν τρόπο γύρω από τους κανόνες.
Αλλά το τελευταίο δεν φαίνεται πολύ πιθανό, καθώς η ΕΚΤ θα πρέπει να αποδείξει την απροθυμία της να αλλάξει τους κανόνες που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης μόνο για να ικανοποιήσει το μεταβαλλόμενο περιβάλλον σε μια χώρα.
 
Έκδοση ομολόγου σύντομα

Η ελληνική κυβέρνηση και ο Οργανισμός Διαχείρισης Χρέους (ΟΔΔΗΧ) εξέφρασαν την πρόθεσή τους να δανειστούν από την αγορά με τρεις εκδόσεις το 2018.
Οι αρχές βλέπουν την υποστήριξη των επενδυτών ως τρόπο για την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, όπως έγινε με την Πορτογαλία και την Κύπρο.
Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας δήλωσε ότι "η πλήρης επιστροφή στις αγορές το 2018" παραμένει ένας "σημαντικός στόχος".
Οι ελληνικές αρχές θέλουν να δημιουργήσουν ένα ταμειακό απόθεμα ύψους έως 19 δισ. ευρώ, γεγονός που θα βοηθήσει την "καθαρή" έξοδο της χώρας από τα προγράμματα, χωρίς προληπτική πίστωση.
A priori αυτό το ενδιαφέρον για την έκδοση είναι εκπληκτικό καθώς δεν υπάρχει λόγος για την Ελλάδα να το κάνει αυτό.
Επιπλέον, η νέα έκδοση θα είναι δαπανηρή, καθώς επί του παρόντος η Ελλάδα μπορεί να δανειστεί από τον ESM με πολύ χαμηλά επιτόκια.
Στο πλαίσιο της δημιουργίας του ενδιάμεσου αποθέματος μετρητών ύψους 19 δισ. ευρώ, ο ΟΔΔΗΧ προγραμματίζει τρεις νέες εκδόσεις ομολόγων μέχρι τον Αύγουστο, για συνολικό ποσό 9 δισ. ευρώ ή περισσότερο.
Στην πρώτη έκδοση, ίσως ένα 7ετές ομόλογο είναι πολύ πιθανό.
Τα τμήματα της καμπύλης όπου υπάρχουν περιορισμένες λήξεις ομολόγων είναι τα έτη 2020, 2024, 2025, 2026 και 2027.
Μετά το 2025, εάν οι επόμενες δύο εκδόσεις ήταν το 2020 και το 2024, τότε η σταθμισμένη μέση απόδοση των τριών εκδόσεων για το 2018 με τρέχουσες μέσες τιμές θα μπορούσε να είναι χαμηλά, είτε στην περιοχή του 2,6%, ή πάνω από 150 μ.β. πάνω από τη χρηματοδότηση του ESM.
Γιατί λοιπόν να πληρώσει η Ελλάδα αυτή την υπερβολή;
Οι ελληνικές αρχές αναμένουν ότι οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων θα υποχωρήσουν ακόμη χαμηλότερα, καθώς το πρόγραμμα έκδοσης προχωρά και επιστρέφει η εμπιστοσύνη.
Τείνουν να υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα έχει εφαρμόσει ισχυρές μεταρρυθμίσεις και ότι δεν έχει ακόμη ανταμειφθεί γι 'αυτές από τους οίκους αξιολόγησης.
Η έξοδος από το πρόγραμμα και η χρηματοδότηση της αγοράς, εκτιμάται, ότι θα προσελκύσει την επιστροφή των κατόχων ομολόγων, εντυπωσιάζοντας τους οίκους αξιολόγησης και θέτοντας την Ελλάδα σε ενάρετο κύκλο.
Αυτό θα ήταν παρόμοιο με αυτό που πέτυχαν η Πορτογαλία και η Κύπρος.
Η Societe Generale παραδέχεται ότι υπάρχει κάποια λογική σε αυτό το σχέδιο, αλλά είναι φιλόδοξη.
Για να μπορέσει το σχέδιο αυτό να αντιμετωπίσει τις καλύτερες ευκαιρίες, η Ελλάδα δεν χρειάζεται μόνο να διαδραματίσει το ρόλο της, αλλά η ευρωπαϊκή ανάπτυξη θα πρέπει επίσης να παραμείνει ισχυρή και οι παγκόσμιες αγορές να αποδέχονται τον κίνδυνο.
 
Ευαισθησίες αξιολόγησης

Η Ελλάδα βρίσκεται σε θετική προοπτική και για τους τρεις μεγάλους οίκους αξιολόγησης.
Η χώρα είναι έτοιμη να αναβαθμιστεί τους επόμενους μήνες, ενδεχομένως κατά δύο βαθμίδες, ακόμη και αν οι ευαισθησίες αξιολόγησης είναι συνετές.
Η Fitch λέει ότι μια θετική αξιολόγηση θα απαιτούσε την απόδειξη ότι η πρόσφατη οικονομική ανάκαμψη διατηρείται, καθώς και την επιτυχία πρωτογενών πλεονασμάτων και τη σημαντική ελάφρυνση του χρέους από τον επίσημο τομέα.
Αυτό θα διαρκέσει χρόνια, αλλά η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης θα πρέπει να είναι ήδη ένα μεγάλο θετικό βήμα.
Ο S&P και η Moody's αναφέρουν τα ίδια, με την τελευταία να τονίζει τον Νοέμβριο ότι η "αξιολόγηση θα μπορούσε να αναβαθμιστεί περαιτέρω εάν υπήρχαν σαφείς αποδείξεις ότι η οικονομία ήταν σε σταθερή και λογικά ισχυρή πορεία ανάπτυξης, βελτιώνοντας την ποιότητα του ενεργητικού στον τραπεζικό τομέα".

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης