Οικονομία

Επιστολή Στουρνάρα στο ΔΝΤ με έντονες διαφωνίες επί των ευρημάτων της έκθεσης του άρθρου 4

Επιστολή Στουρνάρα στο ΔΝΤ με έντονες διαφωνίες επί των ευρημάτων της έκθεσης του άρθρου 4
Το ΔΝΤ υποβάθμισε σταθερά την πρόοδο στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αγνοώντας, μεταξύ άλλων, τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ
Την έντονη διαφωνία του με συγκεκριμένες αναφορές και εκτιμήσεις της έκθεσης του άρθρου 4 του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) εξέφρασε με επιστολή του προς τον διεθνή οργανισμό ο διοικητής της Τραπέζης Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, η οποία και αποτελεί παράρτημα της έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα.
Σε αυτήν, ο Έλληνας κεντρικός τραπεζίτης δηλώνει τη διαφωνία της Τραπέζης Ελλάδος με κάποιες από τις διαπιστώσεις του ΔΝΤ αναφορικά με τις συνιστώσες της προσφοράς και της ζήτησης στη χώρα.
Για τον ίδιο, η έκθεση του ΔΝΤ δεν λαμβάνει υπ'όψιν της την πρόοδο που έχει συντελεστεί στον οικονομικό τομέα, ενώ φέρεται να είναι πέραν του δέοντος απαισιόδοξη σε μακρο-οικονομικό και δημοσιονομικό επίπεδο, κάνοντας και αναφορές σε υποτιθέμενη ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
«Με δεδομένο, ότι το πρωτογενές πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης είναι πιθανό να ανέλθει σε 2% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 0,5% του ΑΕΠ, οι δημοσιονομικές προβλέψεις του Ταμείου εγείρουν πολλά ερωτήματα», όπως επισημαίνει ο Στουρνάρας στην επιστολή του, που επιδόθηκε στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ.
Ο Έλληνας κεντρικός τραπεζίτης στηλιτεύει επιπλέον το γεγονός της μείωσης κατά 0,25% στη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη ανάπτυξης της Ελλάδος από το Ταμείο σε σύγκριση με την προηγούμενη έκθεση του άρθρου 4 το 2013, παρά την καλύτερη από την αναμενόμενη πρόοδο του ελληνικού ΑΕΠ το 2016.
Ειδικότερα για τις ελληνικές τράπεζες, το ΔΝΤ θεωρεί ότι θα χρειαστούν επιπλέον 10 δισ. ευρώ για να ανακεφαλαιοποιηθούν εκ νέου, χωρίς όμως να εξηγεί τους λόγους για τους οποίους αυτό απαιτείται, πάντα σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα.
Ο ίδιος υπενθυμίζει, ότι σύμφωνα με την εκτίμηση των εποπτικών αρχών (ΕΚΤ, SSM, Τράπεζα Ελλάδος), οι τράπεζες χαίρουν υψηλού δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας CET1 στο 18%.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Τράπεζα Ελλάδος, η επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων για τα μη εξυπηρετούμενα δανεία θα βελτιώσουν σημαντικά το δείκτη CET1.
Κατά συνέπεια, ο Στουρνάρας καταλήγει, ότι οι μακροχρόνιες προβλέψεις του ΔΝΤ φαίνεται να έχουν ενσωματώσει μόνο κινδύνους, αντί να αποτελούν ένα βασικό σενάριο.
Για την εκ των υστέρων αξιολόγηση του προγράμματος του 2012, ο Στουρνάρας αναφέρει, ότι η συγκεκριμένη έκθεση περιέχει ιδιαίτερα χρήσιμες πληροφορίες για την περίοδο που εξετάζει αναφορικά με τις οικονομικές, δημοσιονομικές και χρηματο-πιστωτικές εξελίξεις.
Επίσης, περιέχει χρήσιμα συμπεράσματα και διδάγματα για το μέλλον, όπως η ανάγκη για ηπιότερους περιορισμους στη χρηματοδότηση, εκ των προτέρων ελάφρυνσης του χρέους, ισχυρότερη κυριότητα του προγράμματος από τις αρχές, καλύτερη συνεργασία και συντονισμό μεταξύ των θεσμών, μικρότερο αριθμό προαπαιτούμενων κατά την αναθεώρηση του προγράμματος κ.α..
Όμως, σύμφωνα με τον Στουρνάρα, ως έχει η έκθεση δεν εμφανίζεται δίκαιη απέναντι στην ιστορία, αφού επικρίνει τους πάντες εκτός από το ίδιο το ΔΝΤ.
Ως υπουργός Οικονομικών της Ελλάδος μεταξύ Ιουλίου 2012 και Ιουνίου 2014, ο Στουρνάρας στην επιστολή του επιβεβαιώνει ότι την ίδια περίοδο:
1. Το ΔΝΤ πίεσε για ολοένα και περισσότερα παραμετρικά δημοσιονομικά μέτρα λιτότητας, αγνοώντας ακόμα και τη δική του έρευνα αναφορικά με το μέγεθος των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών και την αύξηση των φορολογικών εσόδων, με αποτέλεσμα να υποτιμάται συστηματικά η πρόοδος στη μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης.
2. Το ΔΝΤ είναι εν μέρει υπεύθυνο για τις καθυστερήσεις στο κλείσιμο της αξιολογησης του 2013 , δεδομένου ότι ήταν αδικαιολόγητες (με δεδομένη την τελική έκβαση) ζητώντας πρόσθετα παραμετρικά μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής, ακόμη και όταν ήταν περισσότερο από σαφές ότι το 2013 οι δημοσιονομικές εξελίξεις οδηγούσαν προς ένα μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα με υπεραπόδοση.
3. Το ΔΝΤ επέμεινε στην πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αγνοώντας τις απόψεις των αρχών, της Τράπεζας της Ελλάδος και την ΕΚΤ, για να αποδειχθεί ότι υπερεκτίμησε σε σημαντικό βαθμό τις κεφαλαιακές ανάγκες και υποτίμησε τον αντίκτυπο των πλεοναζόντων κεφαλαίων στην οικονομία.
4. Το ΔΝΤ υποβάθμισε σταθερά την πρόοδο στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αγνοώντας, μεταξύ άλλων, τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ. Επιπλέον, οι επανειλημμένες αναφορές ότι οι αρχές προτίμησαν μια εξαρχής εμπροσθοβαρή δημοσιονομική προσαρμογή δεν είναι ορθές (στην πραγματικότητα ειναι παραπλανητικές).
Το ΔΝΤ συνεχώς αγνόησε το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα (ή έλλειμμα) ως σχετικό δημοσιονομικό στόχο, μη λαμβάνοντας υπόψη τη δική του Αναφορά Δημοσιονομικής Παρακολούθησης.
Ως εκ τούτου, αντί να αναφέρεται παραπλανητικά στις προτιμήσεις των αρχών, θα ήταν πολύ πιο ακριβές να πούμε ότι οι περιορισμοί στη χρηματοδότηση (και η έλλειψη εκ των προτέρων της ελάφρυνσης του χρέους) καθορίσαν τους δημοσιονομικούς στόχους.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης